פוסטים עדכניים בנושא משכנתאות
מהו מחקר שוק ואיך הוא יכול לעזור לצמיחת העסק?
13 מרץ, 2017
מחקר שוק הוא כלי הנועד לסייע לעסק הנמצא בתהליך התרחבות או מבקש להשיק מוצר חדש, לבחון את השוק הפוטנציאלי אליו הוא מעוניין להיכנס ולחקור אותו.
מחקר שוק מתחלק בדרך כלל לשתי קטגוריות עיקריות : ניתוח צרכנים וניתוח מתחרים.
ניתוח צרכנים
במסגרת ניתוח הצרכנים, המחקר בודק מהו הצורך העיקרי של הצרכנים בשוק זה, אילו סוגי מוצרים או שירותים הם מחפשים ומהו מערך האמונות והערכים שלהם כלפי מוצרים בשוק (לדוגמה – מרבית הצרכנים ששותים משקאות מוגזים, חושבים שקניית ברז סודה בייתי אינה משתלמת). לאחר שמנתחים ומעבדים את המידע, קל יותר לשווק ולפרסם את המוצר לקהל היעד העיקרי שלו.
כאשר מדובר בשווקים גדולים במיוחד, יש לעיתים צורך לבצע חלוקה נוספת (סגמנטציה) לפי מיקום גאוגרפי, גיל, מגדר ואפילו גישה לטכנולוגיה. לאחר מכן ניתן להתאים את מאמצי השיווק לכל סגמנט בנפרד.
כמו כן, ניתוח צרכנים הוא שלב אותו יש לבצע באופן שוטף מדי תקופה על מנת להיות עם היד על הדופק וכך לשמור על שביעות הרצון של הלקוחות ולשמר אותם במשך זמן רב. בהקשר הזה, יש לציין כי לא כל הפרמטרים יהיו בעלי חשיבות זהה עבור הלקוחות, ובמסגרת המחקר ניתן להבדיל בין פרמטרים שוליים שחשיבותם נמוכה ובין פרמטרים חשובים שחשיבותם גבוהה ולא ניתן לזלזל בהם.
ניתוח מתחרים והסביבה העסקית
חלק אחר של מחקר שוק מתמקד במתחרים ובסביבה העסקית : מהו גודל השוק, מי הם המתחרים העיקריים בו ומה מאפיין כל אחד מהם, מי הם הספקים והמפיצים שפועלים בשוק וכך הלאה. חברת מחקר מנתחת את הסביבה העסקית בצורה מעמיקה, אפשר כך לחשוף את נקודת החוזק והחולשה של העסק, ולכן גם לסייע בקבלת ההחלטה האם כדאי להתרחב לאותו שוק ספציפי, או שאולי רמת הסיכון היא גבוהה מדי.
אסטרטגיית האוקיינוס הכחול והקשר שלה למחקר שוק
אסטרטגיית אוקיאנוס כחול גורסת כי ניתן להגדיל את הרווחיות של העסק על ידי פניה לקהל יעד חדש ויצירת ביקוש למוצר או לשרות חדשניים שלא היו זמינים קודם לכן, זאת באמצעות פיתוח תהליכי ייצור ומבנים ארגוניים שהמתחרים לא יוכלו להעתיק בקלות מבלי לצאת מאזור הנוחות שלהם…
(זאת לעומת חדירה לשוק קיים המדומה לאוקיאנוס אדום) באמצעות הצלבה של הנתונים ממחקרי שוק המתייחסים הן למתחרים והן לצרכנים, ניתן לגבש אסטרטגיה של אוקיינוס כחול בצורה יעילה ולמקד את כל מאמצי השיווק ביצירת ביקוש אצל הצרכנים למוצר או לשירות החדש, גם אם הם עצמם לא ידעו שהם זקוקים לו…